×

Noordertoren Participaties realiseert succesvolle exit Effacts aan Wolters Kluwer

Noordertoren Participaties B.V. heeft een succesvolle exit gerealiseerd van haar belang in Effacts B.V. De onderneming is verkocht aan Wolters Kluwer.

Effacts is een in Nederland gevestigde leverancier van legal management software (SaaS oplossingen) voor bedrijfsjuridische afdelingen in Europa en de V.S.

Wereldwijd zijn bedrijfsjuridische professionals steeds meer gericht op informatie en software-oplossingen die hen ondersteunen bij juridisch risicomanagement en compliance, en bij het behalen van een hogere productiviteit en efficiëntie. De overname van Effacts breidt het product aanbod van Wolters Kluwer aan de bedrijfsjuridische sector verder uit.

"We zijn zeer verheugd om deel uit te gaan maken van het Wolters Kluwer team”, zegt Harm Bavinck, CEO van Effacts. “Dankzij het mondiale bereik en het commitment van Wolters Kluwer op het gebied van productontwikkeling en innovatie, kunnen we Effacts verder uitbreiden en ons productaanbod versterken.”

Effacts, met hoofdvestiging in Amsterdam, werd opgericht in 2002 en telt 25 medewerkers. Wolters Kluwer

In 2012 ontving Effacts een groeikapitaal injectie van Noordertoren Participaties. Gezamenlijk met het management werd strategisch gefocust op groei en verdere internationalisatie.

“Wij zijn er trots op een bijdrage te hebben geleverd aan de succesvolle groei van Effacts”, aldus Hans van den Brande van Noordertoren. Harm Bavincks: “deze acquisitie was een logische stap in de ontwikkeling van Effacts. De groei van Effacts zal versnellen. Noordertoren heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei van Effacts”.

Patrick Witte, Partner bij Noordertoren: “Tijdens de investeringsperiode heeft Effacts zich ontwikkeld tot een goed gepositioneerd cloud bedrijf met een schaalbaar business model, dat op een internationaal vlak succesvol concurreert met veel grotere software ondernemingen. Dit succes heeft de aandacht van Wolters Kluwer getrokken resulterend in deze overname.

Met deze transactie heeft Noordertoren in een tijdsbestek van zo’n 3 jaar vele malen de kostprijs terugverdiend.

Over Noordertoren en Bapam
Noordertoren is fondsmanager van 2 fondsen: Noordertoren Participaties B.V. en Noordertoren II. Noordertoren is opgericht door Hans van den Brande (ex Rabo Securities) en Patrick Witte (ex ABNAmro). Beiden zijn naast investeerder ook werkzaam bij Springfinance, een financieel adviesbureau. Noordertoren richt zich op groeibedrijven met solide management. Noordertoren is nadrukkelijk betrokken bij haar deelnemingen. Andere deelnemingen van Noordertoren zijn De Verpakapotheek, Noten Transportbanden en Tensing. Voor meer informatie zie: www.noordertoren.nl.

Bapam is opgericht door Brent Wissink (ex ABN Amro Capital). Hij is naast informal investor en adviseur van diverse internet- en softwarebedrijven momenteel actief als operationeel directeur van Takeaway.com.